تبلیغات


درس محیط های چند رسانه ای - گزارش چندرسانه ای چیست؟
دریافت کد ابزار آنلاین

*
*
*
*
*
*
*
گزارش چند رسانه ای با ترکیبی از نوشته، عکس، بریده های ویدئو، تکه های صدا، طرح های گرافیک... تولید می شود. برقراری رابطه ای دوسویه میان گزارشگر و خواننده یکی از امکانات مهم این نوع گزارش است. گزارش های چند رسانه ای معمولا غیر خطی هستند و هر رسانه ای، یا به عبارت دیگر هر یک از ابزار بیان (نوشته، عکس، صدا، فیلم...) اطلاعات متفاوتی را عرضه می کند.

مقصود از غیر خطی بودن گزارش این است که خواننده بتواند نقطه شروع و نحوه پیگیری گزارش را به دلخواه خود انتخاب کند. مقصود از تفاوت اطلاعات در هر رسانه نیز این است که مثلا متن نوشته عینا با ویدئویی که آن را همراهی می کند یکی نباشد و هریک از این دو بخش در یک گزارش اطلاع تازه ای ارائه کند و مکمل دیگری باشد. انتخاب بهترین رسانه برای بیان هر بخش اصل اول تولید گزارش چندرسانه ای است.

گاهی اما یک گزارش با این که در ترکیبی از ابزار بیانی مختلف ساخته شده به معنای بالا چند رسانه ای نیست. یعنی مجموعه بخش های آن در یک ساختار خطی پشت هم قرار گرفته اند و مراجع برای پیگیری آن باید "خطی" را که گزارشگر تعین کرده دنبال کند. گزارش های سایت های خبری اکثرا از این نوع هستند.

    نمونه هائی از گزارش چند رسانه ای غیر خطی

در این صفحات مراجع می تواند هریک از عوامل تشکیل دهنده گزارش را مستقل از عوامل دیگر انتخاب و مطالعه کند:

صخره های رقصنده

سایت ' ٣٦٠درجه '


نمونه ای از گزارش چند رسانه ای خطی

در این گزارش که با نرم افزار فلش ساخته شده هرچند از ابزار بیانی متفاوتی استفاده شده اما روایت آن خطی است و مراجع خط داستانی از پیش تعیین شده ای را دنبال می کند.

گزارش نیویورک تایمز

بنگاه های خبری در انتشار گزارش بر روی شبکه اینترنت از دو امکان مهم استفاده می کنند؛ یکی دادن پیش زمینه های یک گزارش و دیگری ارائه مطالب مرتبط با آن. پیوست های یک گزارش چندرسانه ای می تواند شامل انواع داده های اطلاعاتی اعم از گزارش های مشابه یا منابع مرتبط دیگر یا نشانی سایت های گفتگوی اینترنتی در باره موضوع گزارش باشد. در نتیجه مجموعه اطلاعات در این قالب چند رسانه ای هم شامل خود گزارش است و هم جای آن را در ارتباط با مطالب دیگر برای خواننده یا مراجع مشخص می سازد.

سایت های خبری معمولا گزارش ها را در چند لایه ارائه می کنند:

لایه اول ممکن است صرفا یک داستان خبری باشد یا مجموعه ای از داستان های مختلف در رابطه با یک موضوع خاص. لایه دوم این داستان را در قالب بزرگتر با تقسیم بندی کلی تر جا میدهد مثلا سیاست، آموزش، حوادث یا غیر آن. لایه سوم جائی است که تمام این تقسیم بندی ها کنار هم قرار می گیرند و معمولا به آن صفحه اصلی می گویند. این صفحه اصلی با فهرست های قابل گسترش اش تعیین کننده حوزه عمل یک سایت خبری است.

نمونه های زیر قالب های متفاوت ارائه مطالب را در صفحات بی بی سی فارسی نشان می دهند:

نمونه 2- موضوعی

نمونه 2- موضوعی


نمونه 4- صفحه اصلی

نمونه 3- زیرگروه های صفحه اصلی

تاریخ : چهارشنبه ششم فروردینماه سال 1393 | ساعت 08 و 12 دقیقه و 20 ثانیه | نویسنده : علیرضا سالمی کوهانستانی | نظرات

  • اصراف
  • بک لینک انبوه
  • ایران موزه
  • معانی
  •